Uuden musiikin historia: Kurt Weill
WEILL, KURT Julian (1900–1950)
- saksalainen säveltäjä, Yhdysvaltain kansalainen vuodesta 1943
- 1900 syntyy Dessaussa, Keski-Saksassa juutalaisen seurakunnan kanttorin poikana
- 1915 paikallisen oopperan kapellimestarin oppilaaksi
- 1918 Berliinin musiikkikorkeakoulussa opiskeli vain vuoden - opettajanaan mm. Engelbert Humperdinck
- 1919 Dessaun teatterin harjoituspianistina
- 1920 Lüdenscheidin oopperan musiikillisena johtajana
- 1921–1924 Preussin taideakatemiassa Ferruccio Busonin oppilaana
- 1923 Georg Kaiser, ekspressionistinen näytelmäkirjailija yhteistyökumppaniksi seuraavaksi lähes kymmeneksi vuodeksi
- 1925 musiikillinen käänne - jälkiwagneriaanis-Busoni-Schönberg-ym.-vaikutteisesta musiikista ulos, esikuvaksi rahvaan musiikki
- 1927–1930 Bertolt Brecht, kirjailija yhteistyökumppanina - osin vielä vuoteen 1943
- 1933 muuttavat Saksasta Ranskaan - vaimo Lotte Lenya, näyttelijä ja laulaja - Gestapo tuhoaa kaikki hänen kotiinsa jääneet sävellykset
- 1935 muuttavat Yhdysvaltoihin
- 1950 kuolee New Yorkissa
Eurooppa
- modernit, poliittisvallankumokselliset näyttämöteokset
- vokaali- ja näyttämömusiikkia
- "En etsi uutta teoriaa, vaan uutta yleisöä."
- Gebrauchsmusik l. käyttömusiikki (Hindemith)
- Zeitoper l. aikalais-, ajan ooppera
- järkevä ja käyttökelpoinen Misuk l. misuukki (Brecht)
- korosti epäkriittisesti hyväksyttyjen muotojen tyhjyyttä ja sisällyksettömyyttä
- perinteisen oopperan parodiointi
- falskit sävelet
- epäsymmetriset fraasit
- odottamattomat tauot
- raaka soitinnus
- uusi laulumuoto song - vaikuttajinaan shimmy ja tango, arkkiveisut, koraalit, oopperakliseet, katulaulut ja kahvilamusiikki
Amerikka
- pyrki kohottamaan viihdemusiikin tasoa
- onnistui luomaan Broadwaylla uuden uran
- vaikka päämäärät olivat kaupalliset, suosi kantaaottavia aiheita
näyttämöteoksia, mm.
orkesteriteoksia, mm.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti