sunnuntaina, tammikuuta 24, 2016

Uuden musiikin historia: Aleksandr Skrjabin

Kopiokoneella kopioitu, leikattu ja liimattu sekä kirjoitettu kirjoituskoneella. Kuva: Jyrki Kuusirati.

Aleksandr Nikolajevitš Skrjabin (1872–1915) 

Lähteet: Väisänen, "Aleksandr Skrjabin", Otavan iso musiikkitietosanakirja 5; Salmenhaara, Vuosisatamme musiikki; MacDonald, "Alexander Skryabin", The New Grove Dictionary of Music and Musicians; N. Konstantinov, LP-levyn Scriabin, Sonatas Nos. 3, 4, 7, 9 teksti, Melodija
  • venäläinen säveltäjä ja pianisti 

Elämästä 

  • 1872 syntyy Moskovassa; äiti pianisti, isä suvun sotilasperinteistä huolimatta lainoppinut virkamies 
  • 1873 äiti kuolee, kasvatusvastuu suvun naisille 
  • 1882–1887 kadettikoulu Moskovassa 
  • 1883– musiikkiopintoja muun kuin tädin johdolla, ystävyys Rahmaninovin kanssa 
  • 1888–1892 Moskovan konservatorio, piano-opiskeli loistavasti, ei sopeutunut akateemiseen teoria- ja sävellysopiskeluun 
  • 1890 venäläisten symbolistikirjailijoiden vaikutus 
  • 1890–1898 varhaisin luomiskausi, op. 1–24 
  • 1894–1903 suojelijana Beljajev 
  • 1896 ensimmäinen Euroopan-kiertue 
  • 1897 naimisiin Vera Ivanovna Isakovitšin, pianistin kanssa 
  • 1898–1903 pianonsoiton professorina Moskovan konservatoriossa 
  • 1903 muuttaa Venäjältä Italiaan, Sveitsiin, Belgiaan 
  • 1905 teosofia syrjäyttää Nietzschen, vaikutteita Brysselin teosofeilta 1908–1910 
  • 1914 paise huulessa 
  • 1915 kuolee leikkauksen aiheuttamaan verenmyrkytykseen kesken kuumeisten Mysteerin suunnitelmien Moskovassa 

Teoksista 


  • 1902–1904 sinfonia 3: Jumalainen sinfonia 
  • 1903 op. 30–42: pianosonaatti 4, poèmeja 
  • 1903–1913 pianosonaatti 5 (1905), Hurmion runoelma (1905–1908), pianosonaatti 7 (1911–1912), Tulen runoelma Prometheus (1908–1910), viimeiset pianosonaatit, poèmet ja preludit 
  • –1915 keskeneräinen Mysteeri 

Tyylistä 

  • duuri-mollitonaliteetin ja kolmisoinnun hylkääminen 
  • kvarttirakenteet ja sointikeskus/moodi = sarjallisen musiikin esimuoto? 
  • lähtökohtinaan SchumannLiszt ja Chopin sekä filosofis-kirjallinen taustansa Skrjabinin tyyli on irrallinen ajastaan 
  • vaikka sitä voitaisiinkin pitää impressionismin ja ekspressionismin synteesinä. 
  • Pianotuotanto on klaveristisesti taitavaa ja soinnillisesti ilmaisuvoimaista. Orkesteriteoksissa on taipumusta monumentaalisuuteen. 

Ei kommentteja: