Kopiokoneella kopioitu, leikattu ja liimattu sekä kirjoitettu kirjoituskoneella. Kuva: Jyrki Kuusirati. |
Aleksandr Nikolajevitš Skrjabin (1872–1915)
Lähteet: Väisänen, "Aleksandr Skrjabin", Otavan iso musiikkitietosanakirja 5; Salmenhaara, Vuosisatamme musiikki; MacDonald, "Alexander Skryabin", The New Grove Dictionary of Music and Musicians; N. Konstantinov, LP-levyn Scriabin, Sonatas Nos. 3, 4, 7, 9 teksti, Melodija.
- venäläinen säveltäjä ja pianisti
Elämästä
- 1872 syntyy Moskovassa; äiti pianisti, isä suvun sotilasperinteistä huolimatta lainoppinut virkamies
- 1873 äiti kuolee, kasvatusvastuu suvun naisille
- 1882–1887 kadettikoulu Moskovassa
- 1883– musiikkiopintoja muun kuin tädin johdolla, ystävyys Rahmaninovin kanssa
- 1888–1892 Moskovan konservatorio, piano-opiskeli loistavasti, ei sopeutunut akateemiseen teoria- ja sävellysopiskeluun
- 1890 venäläisten symbolistikirjailijoiden vaikutus
- 1890–1898 varhaisin luomiskausi, op. 1–24
- 1894–1903 suojelijana Beljajev
- 1896 ensimmäinen Euroopan-kiertue
- 1897 naimisiin Vera Ivanovna Isakovitšin, pianistin kanssa
- 1898–1903 pianonsoiton professorina Moskovan konservatoriossa
- 1903 muuttaa Venäjältä Italiaan, Sveitsiin, Belgiaan
- 1905 teosofia syrjäyttää Nietzschen, vaikutteita Brysselin teosofeilta 1908–1910
- 1914 paise huulessa
- 1915 kuolee leikkauksen aiheuttamaan verenmyrkytykseen kesken kuumeisten Mysteerin suunnitelmien Moskovassa
Teoksista
- 1902–1904 sinfonia 3: Jumalainen sinfonia
- 1903 op. 30–42: pianosonaatti 4, poèmeja
- 1903–1913 pianosonaatti 5 (1905), Hurmion runoelma (1905–1908), pianosonaatti 7 (1911–1912), Tulen runoelma Prometheus (1908–1910), viimeiset pianosonaatit, poèmet ja preludit
- –1915 keskeneräinen Mysteeri
Tyylistä
- duuri-mollitonaliteetin ja kolmisoinnun hylkääminen
- kvarttirakenteet ja sointikeskus/moodi = sarjallisen musiikin esimuoto?
- lähtökohtinaan Schumann, Liszt ja Chopin sekä filosofis-kirjallinen taustansa Skrjabinin tyyli on irrallinen ajastaan
- vaikka sitä voitaisiinkin pitää impressionismin ja ekspressionismin synteesinä.
- Pianotuotanto on klaveristisesti taitavaa ja soinnillisesti ilmaisuvoimaista. Orkesteriteoksissa on taipumusta monumentaalisuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti